uithalen

Ik ben met een trui bezig, een opdracht. Een mannentrui, met specifieke wensen, zoals nauwsluitend, precies op maat, precies juiste lengte en precies juiste armlengte. Alleen de man in kwestie woont niet om de hoek, integendeel.
Ik heb gemeten, ik heb nog extra maten gevraagd via de mail, ik heb een patroon bij elkaar gesprokkeld, de wol was uitgekozen en in huis, ik was begonnen en het lijf was bijna af. Maar toen kon ik er niet meer omheen. Nauwsluitend is iets anders dan te klein. Wol is vergevingsgezind, iets kan een beetje meerekken of een beetje straktrekken, maar er zijn grenzen.
Dus na een nachtje balen, heb ik een heel groot stuk uitgehaald, helemaal terug tot ik bij het einde van de raglanmeerderingen was (het is een top-down model). En ik heb er wat meerderingen bij gedaan, waardoor het schouderstuk wat groter werd, en wat langer. Toen ben ik met nieuwe vreugde het lijf verder gaan breien en inmiddels ben ik weer bijna waar ik was.
Uithalen kan soms zo’n opluchting zijn! Erkennen dat het fout gaat, en weer opnieuw beginnen. Maar ik heb er wel heel veel jaren voor nodig gehad om dàt te leren.
Als de trui af is, en gedragen wordt door een tevreden man, volgen de foto’s. En zal ik een aangepast patroon op Ravelry zetten.

Geef een reactie

