kantwerk voor een bruid

De afgelopen maand heb ik stevig doorgebreid aan een sjaal voor een bruid. Kantwerk in een zo donkerblauwe kleur dat hij bijna zwart lijkt, maar die precies past bij haar trouwjurk. Het is heerlijk werk om te breien, zacht en licht voor de handen, zwaar en geconcentreerd voor het hoofd. Gelukkig kreeg ik hem af voor de operatie van afgelopen woensdag, want bij zo’n bruiloft is de deadline toch wel absoluut.

bridal shawl Voor het patroon gebruikte ik een klassieker, het Estlandse ‘Silvia Haapsula’ patroon. Het lijkt op een lelietje van dalen. De draad waarmee ik werkte is een mengsel van alpaca en wol.
bridal shawlIn dit patroon gebruikte ik alle technieken van het Estse kantbreien, het maken van Nupps, een soort knopjes, en de ‘gathered stitch’ een steek waarbij je een aantal steken samenbundelt en weer laat uitwaaieren.
bridal shawlDe moeder van de bruid is er gelukkig tevreden mee, zij was de opdrachtgeefster 🙂

Geef een reactie

