knotted steek

Ja, hoe vertaal je deze Engelse breiterm nu weer? Want ondanks dat het woord steek ook een Nederlands woord is, is steek Engels. Een geknoopte knip? Ik weet het niet. Ik ben niet zo goed in de Nederlandse breitermen. Maar wel in breien.

Voor een heel lief meisje van acht heb ik een vestje gebreid met deze techniek. Het patroon dat ik gebruikte was Flax, een gratis patroon van Tin Can Knits, met wat aanpassingen. Ik wilde namelijk geen trui maken, maar een vestje. Want dat is zo handig, het kan open gedragen worden of dicht, en dat is met dit weer erg fijn.

Zo is het geworden:

  
 
Het is gebreid van restjes luxe die ik nog over had van andere projecten, fuchiaroze zijde en een kasjmier/wol mengsel in purperroze. Zo zacht! De knoopjes komen uit de knopendoos met parelmoeren knoopjes van mijn peettante. Ze glimmen lekker.

Maar nu die knotted steek. Ik breide zes steken extra middenvoor, de hele trui lang, van boven naar beneden. Toen ik alles afgekant had, behalve die zes steken, liet ik ze vallen, tot helemaal bovenaan. Ik had toen draadjes lopen over het midden. Die draadjes knipte ik door in het midden, knoopte elke twee draadjes van twee rijen breiwerk aan elkaar, en stak de draadjes terug in het breiwerk aan de achterkant. Zo krijg je een verstevigde rand. Vervolgens nam ik steken op en breide ik twee boordjes voor de knopen, met aan een kant de knoopsgaten.

In foto’s werkt het zo

   
 
Het was wel een heel geknoop en gedoe. Maar leuk om een keer uit te proberen. En ik hoefde niet veel averecht te breien, dat maakte dat het breien snel ging. 

Als je nu denkt dat je het ook eens wil proberen, moet je even op internet verder zoeken. Er zijn prachtige tutorials, van Kate Davies bijvoorbeeld, of die van Tom of Holland. Wel in het Engels…

Geef een reactie

